مدارک مورد نیاز جهت دریافت خسارت

خسارت بدنه

1- مراجعه زيانديده به شعب پرداخت خسارت

2- تكميل فرم “اعلام خسارت بيمه‌نامه بدنه”

3- تحويل مدارك زير جهت تشكيل پرونده به واحد پذيرش:

  • بيمه‌نامه بدنه
  • گواهينامه و كارت ملي راننده مسبب حادثه
  • كارت خودرو يا شناسنامه مالكيت
  • بیمه‌نامه ثالث وسيله نقليه
  • تكميل فرم اعلام خسارت

يادآوري: چنانچه مدارك گواهينامه، كارت خودرو يا شناسنامه مالكيت و بيمه‌نامه ثالث وسيله نقليه در زمان تشكيل پرونده ارائه نگردد، پرونده بدون تعهد تشكيل و بيمه‌گذار ملزم است حداكثر ظرف مدت 15 روز آنها را ارائه نمايد.

4- امضاء فرم “مدارك لازم جهت تسويه خسارت”

5- كارشناسي خودرو مورد حادثه توسط كارشناس شركت بيمه و تأييد مبلغ خسارت وارده و اعلام مبلغ به زيانديده.

6- امضاء برگ رسيد تسويه خسارت در فرم “محاسبه و تسويه خسارت بيمه‌نامه بدنه خودرو”

خسارت ثالث جانی

۱- درخواست ترسیم کروکی غیر سازش توسط افسر کاردان فنی و اعلام شکایت زیاندیده در کلانتری و مراجع قضایی

۲- مراجعه به نزدیکترین شعبه پرداخت خسارت در محدوده جغرافیایی محل تصادف. (شعب پرداخت خسارت)

۳- دریافت فرم اعلام خسارت جانی مسؤولیت مدنی از واحد پذیرش شرکت بیمه و تکمیل فرم مذکور

۴- تحویل مدارک مورد نیاز برای تشکیل و بررسی پرونده به واحد پذیرش

مدارک مورد نیاز شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • تکمیل فرم اعلام خسارت جانی
  • اصل گواهینامه و کارت ملی مقصر حادثه
  • اصل کارت خودرو یا شناسنامه مالکیت
  • خودرو بیمه نامه معتبر در زمان حادثه خودروی مقصر حادثه به همراه برش کوپن بیمه نامه
  • تصویر برابر اصل کروکی ترسیم شده توسط افسر کاردان فنی

یادآوری: در خصوص خودروهای عمومی، مراجعه کننده باید کارنامه تاکسیرانی، دفترچه کار و یا کارت سلامت معتبر در زمان حادثه را به همراه داشته باشد.

۵- دریافت فرم “درخواست مدارک از مراجع ذیصلاح قضائی”و نیز فرمت نامه “درخواست مدارک از مراکز درمانی” از واحد پذیرش و تکمیل فرم­های مربوطه و تحویل مدارک بالینی کلیه مراکز درمانی که به آن­ها مراجعه شده است به واحد پذیرش ( اعم از اینکه مراجعه بصورت سرپایی بوده است و یا بستری صورت گرفته است)

۶- مراجعه به پزشکی قانونی و پس از اعلام ختم درمان توسط پزشکی قانونی انجام مراحل صدور حکم در دادگستری مربوطه (معرفی نامه جهت مراجعه به پزشکی قانونی توسط کلانتری صادر خواهد شد.)

۷- پس از تحویل مدارک درخواستی از دادگستری به شرکت بیمه و بررسی پرونده خسارتی توسط کارشناس پرونده‌های ثالث جانی و تکمیل نواقص پرونده مبلغ قابل پراخت به زیاندیده اعلام خواهد شد.

خسارت ثالث مالی بدون کروکی:

۱- مراجعه همزمان هر دو وسیله نقلیه طرف حادثه به شعب پرداخت خسارت

یادآوری: خسارت تا سقف ثالث قانونی در صورتیکه شرایط ذیل محقق باشد بدون کروکی قابل پرداخت خواهد بود.

شرایط عبارتند از:

طرفین دارای بیمه شخص ثالث معتبر و پیوسته باشند و فاصله زمانی بین انقضاء بیمه‌نامه قبلی و فعلی وجود نداشته باشد.

رانندگان طرف حادثه دارای گواهینامه مجاز و متناسب با نوع وسیله نقلیه باشند.

طرفین حادثه درخصوص علت وقوع حادثه با یکدیگر اختلاف نظر نداشته و راننده مقصر به تقصیر خود معترف باشد و تصادف مذکور مورد تأیید کارشناس شرکت بیمه باشد.

شرایط عبارتند از: طرفین دارای بیمه شخص ثالث معتبر و پیوسته باشند و فاصله زمانی بین انقضاء بیمه‌نامه قبلی و فعلی وجود نداشته باشد. رانندگان طرف حادثه دارای گواهینامه مجاز و متناسب با نوع وسیله نقلیه باشند. طرفین حادثه درخصوص علت وقوع حادثه با یکدیگر اختلاف نظر نداشته و راننده مقصر به تقصیر خود معترف باشد و تصادف مذکور مورد تأیید کارشناس شرکت بیمه باشد.

۲- تحویل مدارک زیر جهت تشکیل پرونده به واحد پذیرش:

  • اصل بیمه‌نامه شخص ثالث طرفین حادثه
  • برش کوپن بیمه‌نامه شخص ثالث مقصر
  • گواهینامه طرفین حادثه به همراه کارت ملی طرفین حادثه
  • کارت ماشین و یا سند خودرو طرفین حادثه

۳- تکمیل فرم “اعلام و تسویه خسارت مالی بیمه‌نامه مسؤولیت مدنی خودرو”

۴- امضاء فرم “مدارک لازم جهت تسویه خسارت”‌

۵- کارشناسی خودرو مورد حادثه توسط کارشناس شرکت بیمه و تأیید مبلغ خسارت وارده و اعلام مبلغ به زیاندیده.

۶- امضاء برگ رسید تسویه خسارت (مفاصا حساب) در فرم “اعلام و تسویه خسارت مالی بیمه‌نامه مسؤولیت مدنی خودرو”


خسارت ثالث مالی با کروکی سازشی:

۱- مراجعه زیاندیده به شعب پرداخت خسارت

یادآوری: کروکی سازشی در مواقعی که شروط ذیل همگی مهیا باشد تنظیم می‌گردد:

  • خسارت وارده به زیاندیده در حد تعهدات بیمه نامه شخص ثالث مقصر حادثه باشد.
  • تصادف منجر به جرح یا فوت اشخاص نگردد.
  • طرفین حادثه به نظر افسر تصادفات معترض نباشند.

۲- تحویل مدارک زیر جهت تشکیل پرونده به واحد پذیرش:

  • اصل بیمه‌نامه شخص ثالث طرفین حادثه
  • برش کوپن بیمه‌نامه شخص ثالث مقصر
  • گواهینامه طرفین حادثه
  • کارت ماشین و یا سند خودرو طرفین حادثه
  • اصل کروکی مهمور به مهر افسر تصادفات و همچنین مهر منطقه راهنمایی رانندگی

۳- تکمیل فرم “اعلام و تسویه خسارت مالی بیمه‌نامه مسؤولیت مدنی خودرو”

۴- امضاء فرم “مدارک لازم جهت تسویه خسارت”

۵- کارشناسی خودرو مورد حادثه توسط کارشناس شرکت بیمه و تأیید مبلغ خسارت وارده و اعلام مبلغ به زیاندیده.

۶- امضاء برگ رسید تسویه خسارت (مفاصا حساب) در فرم “اعلام و تسویه خسارت مالی بیمه‌نامه مسؤولیت مدنی خودرو”


خسارت ثالث مالی با گزارش افسر تصادفات به مراجع قضایی:

۱- درخواست ترسیم کروکی توسط افسر کاردان فنی و مراجعه به مراجع قضایی

۲- مراجعه زیاندیده به نزدیکترین شعبه در محدوده جغرافیایی تصادف.

یادآوری: در این نوع پرونده‌ها امکان تنظیم کروکی سازش وجود نداشته، و افسر کاردان فنی نظریه خود را به منظور سیر مراحل قضایی اعلام می‌دارد.

۳- تحویل مدارک زیر جهت تشکیل پرونده به واحد پذیرش:

  • اصل بیمه‌نامه شخص ثالث طرفین حادثه
  • برش کوپن بیمه‌نامه شخص ثالث مقصر
  • گواهینامه طرفین حادثه
  • کارت ماشین و یا سند خودرو طرفین حادثه
  • اصل کروکی مهمور به مهر افسر تصادفات و همچنین مهر منطقه راهنمایی رانندگی
  • گزارشات پاسگاه یا کلانتری منطقه
  • برگه‌های بازجویی طرفین حادثه و علی‌الخصوص قبول تقصیر از جانب راننده مورد بیمه

۴- تکمیل فرم “اعلام و تسویه خسارت مالی بیمه‌نامه مسؤولیت مدنی خودرو”

۵- امضاء فرم “مدارک لازم جهت تسویه خسارت”

۶- کارشناسی خودرو مورد حادثه توسط کارشناس شرکت بیمه و تأیید مبلغ خسارت وارده و اعلام مبلغ به زیاندیده.

۷- امضاء برگ رسید تسویه خسارت (مفاصا حساب) در فرم “اعلام و تسویه خسارت مالی بیمه‌نامه مسؤولیت مدنی خودرو”

اقدامات اولیه در زمان وقوع حادثه

  • انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از توسعه خسارت در زمان وقوع حادثه یا بعد از وقوع آن (حتی المقدور با هماهنگی شركت بیمه پارسیان).
  • عدم تغییر در اموال بیمه شده بدون اجازه شركت بیمه پارسیان و یا هرگونه جابجایی اموال آسیب دیده و یا سالم تا ارزیابی خسارت و تشخیص علت وقوع حادثه برای كارشناسان دچار اشكال نشود. بدیهی است هرگونه جایجایی اموال سالم جهت نجات و یا كاهش خسارت با رعایت منافع عمومی كه مورد تایید كارشناسان شركت باشد ، بلامانع خواهد بود .
  • عدم سازش با مقصرین حادثه و عدم اعلام رضایت به آنها بدون اطلاع و تایید شركت بیمه پارسیان

اقدامات لازم بعد از وقوع حادثه

  • مطلع نمودن واحد صدوربیمه نامه مربوطه و یا یكی از شعب، مجتمع های شركت بیمه پارسیان از وقوع خسارت بلافاصله پس از اطلاع از حادثه،حداكثر ظرف مدت 5 روز به صورت حضوری، تلفنی و یا فكس و … .
  • اعلام شماره بیمه نامه، نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود به واحد مربوطه جهت هماهنگی بازدید و كارشناسی از محل
  • اعلام مواضع آسیب دیده اموال منقول و غیرمنقول (اعم از ساختمان، تاسیسات، اثاثیه و موجودی) به تفكیك به واحد مربوطه و همچنین مبلغ تقریبی خسارت و ارزش اموال بلافاصله قبل از حادثه.

اقدامات لازم بعد از بازدید

  • اخذ نامه از كارشناس بازدید كننده جهت ارائه به نیروی انتظامی و سازمان آتش نشانی و یا سایر سازمانهای ذیربط اخذ گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه و ارسال به واحد رسیدگی كننده به پرونده جهت تكمیل پرونده در مراحل بعدی .
  • اخذ گزارش سازمان آتش نشانی و سایر سازمانهای ذیربط(معرفی شده توسط كارشناسان شركت بیمه پارسیان) از محل حادثه و ارسال به واحد رسیدگی كننده به پرونده جهت تكمیل پرونده در مراحل بعدی.
  • لازم به ذكر است در صورت نیاز به مدارك اضافی كارشناس رسیدگی كننده به پرونده به اطلاع شما می رساند.
  • میزان تعهدات شركت بیمه پارسیان در بیمه نامه شما درج شده است.

بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان ، پیراپزشکان ، مسئول فنی بیمارستانها

  • ارائه مدارک بالینی و شناسنایی بیمار
  • نظریه سازمان نظام پزشکی و یا نظریه سازمان پزشکی قانونی

بیمه مسئولیت در برابر کارکنان

  • مدارک شناسایی و اشتغال به کار مصدوم
  • در صورت فوت :نظریه کارشناس وزارت کار و امور اجتماعی، گواهی فوت ،جواز دفن ، گواهی انحصار وراثت و گزارش مقامات انتظامی
  • در صورت نقص عضو و جرح: مدارک بالینی مصدوم

بیمه مسئولیت ناشی از اجرای عملیات ساختمانی

  • ادعای خسارت برعلیه بیمه گذار توسط زیاندیده در صورت طرح دعوی از سوی زیاندیده
  • در مراجع قضایی :ارائه مدارک مربوطه

بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل داخلی

  • ارائه گزارش نیروی انتظامی
  • تهیه گزارش کارشناس خسارت واحد اجرایی
  • ارائه نسخه بارنامه مخصوص گیرنده کالا و راننده
  • گواهینامه راننده
  • تعدادی عکس از محموله خسارت دیده ترجیحا در محل وقوع حادثه
  • فاکتور محموله و صورت حساب راننده
  • در صورت وجود مقصر حادثه عدم رضایت علیه نامبرده